De Verenigde Staten is veruit de belangrijkste markt voor Facebook, goed voor
zo’n 56 procent van de omzet. Maar de groei in gebruikers is er bijna uit.
Zo’n 158 miljoen Amerikanen zitten nu op Facebook, slechts 5 procent meer dan
een jaar geleden. Ter vergelijking: in april 2011 was het groeipercentage
nog 24 procent; een jaar eerder 89 procent. Dat blijkt uit cijfers van
Comstore, een bedrijf dat internetbezoek meet.
Op zich is de afvlakkende groei logisch, schrijft zakenkrant The Wall Street
Journal maandag. Nu 71 procent van de Amerikanen met toegang tot internet al
een Facebook-account heeft, zijn de mogelijkheden voor explosieve groei
beperkt. Maar ook de groei in tijd die Facebookers besteden aan de site,
loopt wat terug: maandelijks zitten ze zo’n 6 uur op het sociale netwerk.
Dat is 16 procent meer dan een jaar geleden; tegen een toename van 23
procent in 2011 en 57 procent in 2010.
Mogelijk verschuift wel een deel van de gespendeerde tijd naar mobieltjes. Die
tijd is niet meegenomen in de Comscorecijfers.
Facebook groeit minder hard
Waarnemers in de VS tekenen aan dat Facebook duidelijk in een later stadium
naar de beurs is gegaan, dan Google indertijd. De zoekmachinegigant kon na
de beursgang nog explosieve groeicijfers in gebruik én advertentie-inkomsten
laten zien.
Facebook daarentegen kan nog vooral buiten de VS sterk groeien, maar daar zijn
de advertentie-inkomsten per bezoeker duidelijk lager dan in ontwikkelde
advertentiemarkten als de VS. Met bovendien de 'dreiging' van explosieve
groei van smartphonegebruik (met zijn lage advertentie-inkomsten) kan
Facebook wel eens minder het groeiaandeel zijn dan gedacht, aldus The
Wall Street Journal.
Kunst is nu voor Facebook om zijn massale gebruikersgroep alsnog te vertalen
in omzet. Comscore maakte afgelopen vrijdag wel bekend dat advertenties op
Facebook wel degelijk bezoekers aanzetten tot aankopen. Maar het gaf geen
nadere details. Eerder verschenen in de Amerikaanse media berichten als
zouden grote adverteerders niet tevreden zijn met de resultaten op het
netwerk.
Op de beurs was het aandeel vrijdag 29 procent minder waard dan de prijs
waartegen het bedrijf medio mei naar de beurs ging.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl